Dvacet let používáme každodenně internet a deset let chytré mobily. Svět se za jednu generaci proměnil výrazněji než si kdokoli z našich rodičů či prarodičů dokázal představit. A to nejen v oblasti technologií, ale především co do společenských a politických výzev.
Pomáhá škola dnešní děti vybavit schopnostmi a dovednostmi, které jim umožní orientovat se ve složitém a proměnlivém světě a čelit výzvám, které s sebou přináší? Spíše ne. Ve smysluplném spoluutváření světa nám totiž nepomůže mechanické memorování nebo samotné využívání digitálních nástrojů. Potřebujeme vnímat fakta a informace v souvislostech a vztazích, umět s nimi pracovat a komunikovat o nich. Také umět spolupracovat, analyzovat nebo pečovat o sebe i naše vztahy. Bylo by skvělé, kdyby si děti ve školách mohly tyto dovednosti osvojovat a cítily se ve školním prostředí dobře.
Jak takových škol dosáhnout? Inspiraci pro to, jak proměnit výchovu a školu tak, abychom byli schopni proměňovat to, na čem nám záleží, si můžete poslechnout v podcastu s norskou filozofkou vzdělávání Ingerid Straume nebo ve speciálu Diskuze svět nespasí. Jak proměny vzdělávání docílit a co chtít po našich politicích se ptá Lukáš Senft v diskuzi Co teď ve školství a vzdělávání. A jak posílit odolnost jednotlivců, celých společností, institucí nebo ekosystémů komunita otevírá program Odolnost skrze komunity.