V posledních zhruba patnácti letech jsme svědky razantního nástupu digitalizace v podobě přesunu čím dál tím většího množství lidských aktivit a interakcí do digitálního prostoru. Internetoví giganti, kteří nám nejen poskytují digitální služby, ale zároveň o nás získávají řadu dat, tak mají velký vliv na fungování společnosti, od toho jak spolu komunikujeme, po to, jak funguje ekonomika. Německý sociolog Philipp Staab k pojmenování tohoto vznikajícího systému používá termín “digitální kapitalismus”. Upozorňuje na to, že hrstka soukromých firem v podstatě ovládá jak infrastrukturu internetu, tak obsah, ke kterému máme přístup. A je přesvědčený o tom, že bychom se měli snažit budoucí podobu digitálních trhů více ovlivňovat.
Philipp Staab se na Inspiračním fóru účastnil diskuze „Data jako surovina 21. století“, ve které spolu s ním vystoupili také sociolog Ondřej Lánský, politoložka Kateřina Smejkalová a Patrik Eichler z Masarykovy demokratické akademie. Záznam celé diskuze si můžete pustit v anglickém znění.
Tato epizoda byla původně vydaná 11. března 2021.